Thursday, July 14, 2011

Mengatasi Masalah proses Penetasan

 pendapat saya terhadap masalah proses penetasan:

Tanda-tanda                                      Penyebab                                        Tindakan
semasa telur diteropong tiada          telur rosak disebabkan                     simpan telur yang dikumpulkan
bayang yang wujud.                         suhu terlalau sejuk atau panas.       ditempat yg sesuai(suhu bilik)


banyak embrio yang mati                suhu yang tidak konsisten atau       periksa suhu inkubator dan putar
                                                         pemutaran yang tidak betul.           telur lebih kerap.


embrio mati ketika hari ke6            suhu terlampau tinggi,embrio         periksa inkubator dan pastikan
hingga hari16                                  dijangkiti kuman.                            udara segar masuk.


anak ayam sudah terbentuk            kadar kelembapan yang tidak          mesin prlu direhatkan dan
tetapi mati                                       betul, udara tidak baik                    pastikan  mesin sentiasa bersih




  1. ok, itu pendapat saya.x taulah orang lain. kalau ada cadangan bole la email saya.
DISINI ADA PENGUMUMAN:
saya ada menjual ayam kampung kacuk, tetapi diternak secara organik. dijamin 100% tiada ubat-ubatan digunakan. kuantiti terhad, jika ada yang berminat bole la call atau masej saya sahaja.
pelanggan disekitar hulu selngor dan raub diutamakan.



sekian; terima kasih

No comments:

Post a Comment