Wednesday, July 13, 2011

Hari yang teramat indah (anak ayam menetas)

  1. ok, yang dalam bekas telur tu ada 22biji, 7 ekor dah menetas dan yang lain tu dah retak(menebuk pada dinding kulit). ada 5 biji je lagi belum menebuk.





  1. masalah ni, nak download gambar pun lambat. confirm mendung punya pasal..(agaknya lah)
  2. ok, pada pendapat saya kalau nak menetaskan telur dengan cara begini iyanya memerlukan komitmen atau disiplin yang baik.
  3. mana x nya minimum 3 kali sehari nak kena pusing telur, kalau anda jenis orang yang sibuk atau mempunyai kerja lain elok la beli inkubator automatik.. ha itu jawapannya.
  4. bila x pusing telur anak ayam bole cacat atau mati.. kan ke rugi atau x pun menyeksa anak ayam itu jikalau menetas..
  5. tpi itu semua cabaran kepada kita bila bergelar penternak,jdi rajin-rajin la ye.
  6. Candling atau meneropong telur adalah wajib bila kita hendak mencapai peratusan penetasan yang tinggi. mula-mula saya dulu mana ada candling, pakai isi je dalam inkubator. sampai telur dah mengeluarkan bau tembelang.
  7. apa lagi baca dalam blog yang ada baru tau caranya. alat candling pun saya wat sendiri berdasarkan cadangan dri bog yang saya baca. jimat sikit..
  8. telur pulak kena pilih yang elok,maksudnya tidak kotor,retak dan cacat.. kena pilih yang bujur sedikit dan tidak terlampau bulat..
  9. insyaallah, baru dapat penetasan yang tinggi,
  10. dan pada pendapat saya untuk mendapat telur yang mempunyai benih elok la dihad kan seekor ayam jantan kepada tiga ekor ayam betina. dengan nisbah 1:3..
  • sekian saja untuk hari ini, nak tenok gambar x dapat la. payah sangat nak download.tq
    

No comments:

Post a Comment