Thursday, September 15, 2011

Berkongsi Ilmu


Assalamualikum dan selamt sejahtera,
  • hari ini saya nak cerita tentang vaksin ND+INFECTIOUS. senang cerita sampar la ni. ini penggunaan kali pertama saya disebabkan saya memelihara ayam daging/ayam putih.
  • ayam ni tersangat la sensitif dan mudah jadi sakit, walaupun saya menitik beratkan kebersihan di dalam reban.
  • sebelum ini saya cuma bela ayam kampung kacuk sahaja dan tidak menggunakan vaksin nd ini, alhamdulillah kematian ayam dibawah 4%.
  • cara penggunaan vaksin ini dibahcuh dengan air tanpa klorin beserta susu tepung sedikit dan ais.
  • digalakkan memberi ayam minum diawal pagi ataupun lewat petang disebabkan cuaca panas. pemvaksinan diwaktu panas tidak akan jadi.
  • vaksin disimpan didalam peti ais didalam julat suhu 2hingga 8 celcius sahaja,jadi jangan simpan ditempat sejuk beku.
  • semua ini saya dapat dari dalam buku dan saya masih mempelajarinya, saya belajar dari kegagalan. tak taulah orang lain.
  • kalau ada komen sila tinggalkan di cbox sebelah, pendapat anda amatlah dihargai.
  • sekian..

No comments:

Post a Comment